Data: 25 Feb 2008
Tema: anexa 1 la Hotarirea nr.4/2008
Comuna: Valea Doftanei, judetul Prahova
ROMÂNIA Anexa nr. 1 la hotărârea nr. 4
JUDEÅ¢UL PRAHOVA din data de 17.02.2008
COMUNA VALEA DOFTANEI Preşedinte de şedinţă
CONSILIUL LOCAL Grigore Prini
ACORD COLECTIV
privind raporturile de serviciu dintre autorităţile administraţiei publice locale
Valea Doftanei şi funcţionarii publici din aparatul de specialitate al
Primarului comunei Valea Doftanei
Prezentul acord se încheie în temeiul prevederilor Legii nr.188/1999 privind Statutul funcÅ£ionarilor publici,republicată,Codul muncii aprobat prin Legea nr.53/2003, Legii nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncă, republicată cele două părÅ£i contractante :
1. Primăria comunei Valea Doftanei, cu sediul în comuna Valea Doftanei, str. Principală nr.156, judeÅ£ul Prahova, reprezentată prin – Mosor Gheorghe - primar ÅŸi Cojocaru Vladimir – viceprimar, în calitate de angajator;
2. Funcţionarii publici din cadrul aparatului de specialitate al Primarului
comunei Valea Doftanei, judeÅ£ul Prahova, reprezentaÅ£i prin dl. Vasile Piele ÅŸi d-na Rîjnoveanu Maria ,
SCOPUL SI OBIECTUL ACORDULUI COLECTIV
Prezentul acord are ca scop asigurarea în conformitate cu dispoziÅ£iile legale, a unui serviciu public stabil, profesionist, transparent, eficient si imparÅ£ial, în interesul cetăţenilor, precum si al autorităţilor ÅŸi instituÅ£iilor publice din administraÅ£ia publică locală, protecÅ£ia sociala , preîntâmpinarea grevelor precum si asigurarea premizelor pentru îndeplinirea in bune condiÅ£ii a obligaÅ£iilor izvorâte din raporturile de serviciu.
Obiectul acordului îl constituie stabilirea masurilor referitoare la constituirea si folosirea fondurilor destinate îmbunătăţirii condiÅ£iilor la locul de muncă, sănătatea ÅŸi
securitatea în munca, programul zilnic de lucru, perfecÅ£ionarea profesionala,precum ÅŸi masuri referitoare la protecÅ£ia celor aleÅŸi ca reprezentanÅ£i ai funcÅ£ionarilor publici.
CAP.I. DISPOZIÅ¢II GENERALE
Art.l
(1) PărÅ£ile semnatare ale Acordului Colectiv recunosc ÅŸi acceptă, pe deplin, că sunt egale ÅŸi libere în negocierea Acordului la nivel de instituÅ£ie ÅŸi se obliga sa respecte in
totalitate prevederile acestuia privind drepturile şi obligaţiile ce decurg din raporturile de serviciu.
(2) Executarea Acordului este obligatorie pentru părţi şi constituie legea părţilor.
Neîndeplinirea obligaÅ£iilor asumate prin Acord atrage răspunderea părÅ£ii care se face vinovată de aceasta.
Art.2
(1) Prezentul Acord se încheie pe o durată de 1 an, va fi semnat de către părÅ£i ÅŸi se va aplica de la data înregistrării , în conformitate cu dispoziÅ£iile legale .
(2) Dacă nici una dintre părÅ£i nu denunţă Acordul cu 30 de zile înainte de expirarea perioadei pentru care a fost încheiat, valabilitatea acestuia se prelungeÅŸte de drept pentru fiecare an in care nu s-a solicitat în mod expres renegocierea.
Art.3
(1) Orice modificare a prezentului Acord se va face numai prin acordul de voinţă al părţilor.
(2) Cererea de modificare se transmite in scris, celeilalte părÅ£i cu cel puÅ£in 30 zile înainte de data propusă pentru începerea negocierilor.
(3) Modificările aduse prezentului Acord vor face obiectul unui act adiÅ£ional semnat si înregistrat de către părÅ£i.
Art.4.
(1) Conducătorul entităţii publice la cererea reprezentanÅ£ilor funcÅ£ionarilor publici , va furniza cu cel puÅ£in 5 zile înainte, informaÅ£iile care ar putea fi folosite la negocierea
Acordului sau a modificărilor la Acord.
(2) Pentru buna desfăşurare a raporturilor de serviciu instituÅ£ia precum ÅŸi reprezentanÅ£ii funcÅ£ionarilor publici , în mod obligatoriu, se vor informa si consulta reciproc, în condiÅ£iile legii si a prezentului Acord
Art.5.
(1) Rezolvarea divergentelor ce apar in aplicarea prevederilor prezentului
Acord sunt de competenta Comisiei paritare constituita prin Dispoziţia Primarului si membrii desemnaţi de funcţionarii publici.
(2) Comisia paritară se va întruni la solicitarea oricărei dintre părÅ£i, in termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de întrunire a comisiei paritare, ÅŸi va lua hotărâri valabile prin consens, în prezenta tuturor membrilor săi ,în cazul în care din motive obiective nu pot fi prezenÅ£i toÅ£i membrii comisiei paritare, în prezenta a jumătate din numărul membrilor săi, cu respectarea principiului parităţii. Hotărârea luată are putere obligatorie pentru părÅ£ile contractante.
(3) Declanşarea procedurii prevăzute la alin. (1) si (2) nu constituie impediment pentru sesizarea instanţei judecătoreşti, potrivit prevederilor legii.
(4) Comisia paritară participă cu rol consultativ la negocierea Acordului
la stabilirea masurilor de îmbunătăţire a activităţii instituÅ£iei, urmăreÅŸte permanent realizarea Acordului ÅŸi întocmeÅŸte rapoarte trimestriale cu privire la respectarea prevederilor Acord , pe care le comunica conducătorului instituÅ£iei ÅŸi sindicatului.
Art.6
(1) Clauzele prezentului Acord produc efecte pentru toţi funcţionarii publici , indiferent de data numirii.
(2) Drepturile funcÅ£ionarilor publici în prezentul Acord nu pot să reprezinte cauza reducerii sau eliminării altor drepturi colective sau individuale care au fost recunoscute anterior sau care se vor stabili prin acordurile colective încheiate la nivelul FederaÅ£iei NaÅ£ionale a Sindicatelor din AdministraÅ£ia Publică Locală (F.N.S.A.P.L.).
(3) În situaÅ£iile în care in perioada de aplicare a prezentului Acord intervin reglementări legale mai favorabile, acestea vor face parte de drept din Acord
Art.7
(1) Timpul de munca reprezintă timpul pe care funcÅ£ionarul public, îl foloseÅŸte pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu.
(2) Pentru personalul cu norma întreaga durata normala a timpului de lucru este de 8 ore pe zi ÅŸi de 40 de ore pe săptămână. Repartizarea timpului de munca este de regula uniforma in cadrul săptămânii, 8 ore pe zi, 5 zile pe săptămână, cu 2 zile de repaus.
Art.8 Orele de începere ÅŸi terminare a programului sunt stabilite prin regulamentul intern.
Art.9
(1) Orele prestate la solicitarea scrisa a ÅŸefului ierarhic superior peste programul normal de lucru stabilit în cadrul instituÅ£iei, sunt ore suplimentare.
(2) Orele suplimentare se prestează numai cu acordul funcţionarului public si la dispoziţia prealabila a conducătorului instituţiei.
(3) Pentru prevenirea sau înlăturarea unor calamităţi naturale ori ale altor cazuri de forţă majoră, funcÅ£ionarii publici au obligaÅ£ia de a presta activitatea cerută de conducătorul instituÅ£iei.
(4) Orele suplimentare se plătesc sau se compensează, după caz, potrivit legii.
CAP. II. SALARIZARE, SPORURI, PREMII,
STIMULENTE, FACILITÄ‚Å¢I si ALTE DREPTURI BÄ‚NEÅžTI
Art.10.
(1) Pentru munca prestata, în condiÅ£iile prevăzute in raportul de serviciu,fiecare funcÅ£ionar public, are dreptul la un salariu in bani.
(2) Sistemul de salarizare cuprinde salariile de baza, sporurile, premiile,stimulentele precum si orice alte adausuri prevăzute de actele normative in vigoare.
(3) Salariul de baza se stabileÅŸte respectând grilele de salarizare conform legislaÅ£iei în vigoare. Salariul de baza nu poate fi mai mic decât salariul minim pe economie.
Art. 11 Funcţionarii publici vor beneficia de următoarele sporuri:
a) spor de vechime în munca, calculat la salariul de bază corespunzător timpului lucrat in program normal de lucru, după cum urmează:
- de la 3 la 5 ani - un spor de 5% ;
- de la 5 la 10 ani - un spor de 10% ;
- de la 10 la 15 ani - un spor de 15%
- de la 15 la 20 ani - un spor de 20% ;
- peste 20 ani - un spor de 25%.
b) spor pentru orele prestate peste durata normala a timpului de lucru exprimat în procente din salariul de baza, după cum urmează:
-100 % din salariul de baza pentru orele de depăşire a duratei normale a zilei de lucru;
-100% din salariul de baza pentru orele lucrate în zilele de repaus săptămânal sau în celelalte zile în care, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, nu se lucrează;
c) spor pentru titlul ÅŸtiinÅ£ific de doctor de 15% din salariul de bază, daca funcÅ£ionarul public respectiv salariatul, îÅŸi desfăşoară activitatea in domeniul pentru care posedă titlul ÅŸtiinÅ£ific respectiv.
d) SalariaÅ£ii beneficiază de sporuri pentru condiÅ£ii deosebite de muncă, în condiÅ£iile legii - spor pentru condiÅ£ii vătămătoare de 10% din salariul de bază.
Art.12
(1) Pentru rezultate deosebite obÅ£inute în activitatea desfăşurată,funcÅ£ionarii publici pot beneficia de un salariu de merit lunar în limita a 20% din numărul de posturi corespunzătoare funcÅ£iilor publice prevăzute în statul de funcÅ£ii.
(2) Salariul de merit va fi în cuantum de maxim 15% din salariul de bază, face parte din acesta ÅŸi constituie baza de calcul pentru sporuri ÅŸi alte drepturi care se acordă în raport cu salariul de baza.
(3) Salariile de merit se acorda anual funcÅ£ionarilor publici încadraÅ£i pe funcÅ£ii publice de execuÅ£ie, în proporÅ£ie de cel puÅ£in doua treimi din numărul total al funcÅ£iilor din limita prevăzuta la alin.1 ÅŸi restul pentru funcÅ£ii publice de conducere.
Art.13
(1) Pe parcursul anului calendaristic funcţionarii publici beneficiază de premii şi stimulente, după cum urmează:
a) un premiu anual, egal cu salariul mediu lunar de bază realizat în anul pentru care se face premierea, calculat conform legislaÅ£iei în vigoare,plata acestuia se va face în luna ianuarie a anului următor;
b) premii lunare în limita a 10% din cheltuielile cu salariile aferente funcÅ£iilor publice prevăzute în statul de funcÅ£ii, în funcÅ£ie de performanÅ£ele individuale ale funcÅ£ionarilor publici, premiile individuale se stabilesc de către ordonatorul de credite .
c) instituÅ£ia publică este obligată în condiÅ£iile legii, să despăgubească funcÅ£ionarul public în cazul în care acesta, din vina instituÅ£iei, a suferit un prejudiciu material în timpul îndeplinirii îndatoririlor de serviciu;
d) alte drepturi băneşti stabilite pentru categoria funcţionarilor publici din administraţia publica locală .
Art.l4 Toate drepturile băneÅŸti cuvenite funcÅ£ionarilor publici se plătesc înaintea oricăror obligaÅ£ii pecuniare ale instituÅ£iei.
Art.l5
(1) Răspunderea funcÅ£ionarilor publici se antrenează în condiÅ£iile stabilite prin Legea nr.188/1999 privind Statutul funcÅ£ionarilor publici, republicată .
(2) Acceptarea fără rezerve a unei părÅ£i din drepturile salariale sau semnarea actelor de plată în astfel de situaÅ£ii nu poate avea semnificaÅ£ia unei renunţări din partea funcÅ£ionarului public la drepturile salariale ce i se cuvin în integralitatea lor.
CAP.III. SÄ‚NÄ‚TATEA ÅžI SECURITATEA ÎN MUNCÄ‚.
CONDIÅ¢IILE DE MUNCÄ‚, PROTECÅ¢IA MUNCII
ÅžI PROTECÅ¢IA SOCIALÄ‚
Art.l6
(l) PărÅ£ile se obligă să depună toate eforturile pentru instituÅ£ionalizarea unui sistem organizat, având drept scop ameliorarea continuă a condiÅ£iilor de muncă.
(2) PărÅ£ile vor respecta normele legale de protecÅ£ia muncii, asigurând condiÅ£ii cât mai bune de muncă funcÅ£ionarilor, care să conducă la evitarea producerii accidentelor de muncă ÅŸi îmbolnăvirilor profesionale.
Art.17
(1) Angajatorul are obligaţia să asigure permanent condiţiile tehnice şi organizatorice pentru buna desfăşurarea a activităţii, iar funcţionarii publici trebuie să realizeze potrivit legii, sarcinile ce decurg din funcţia exercitată.
(2) Vor fi asigurate condiţiile necesare instruirii, testării şi perfecţionării profesionale a angajaţilor pe linie de protecţia muncii.
Art.18 Locurile de muncă din administraÅ£ia publică locală Valea Doftanei sunt locuri de muncă normale, stabilite prin legislaÅ£ia în vigoare pentru funcÅ£ionarii publici .
Art.19
(1) În vederea menÅ£inerii ÅŸi îmbunătăţirii condiÅ£iilor de desfăşurare a activităţii la locul de muncă, angajatorul îÅŸi asumă obligaÅ£ia de a susÅ£ine cuprinderea ÅŸi aprobarea în bugetul comunei Valea Doftanei de fonduri îndestulătoare, menite să asigure:
a) condiÅ£ii de mediu (iluminat, microclimat, temperatură,aerisire etc.), care să asigure confortul fizic al funcÅ£ionarilor publici în orice anotimp, în vederea elaborării ÅŸi
finalizării atribuţiilor de serviciu repartizate;
b) dotarea birourilor cu mobilier ergonomic şi aparatura de birotică necesară potrivit normelor europene in domeniu (I.C.D.L.);
c) amenajarea anexelor sociale a locurilor de muncă (vestiar, băi,grupuri sanitare, săli de repaus, locuri pentru fumat);
d) dotarea fiecărui funcţionar public, cu mijloace materiale suficiente in vederea desfăşurării activităţii la locul de munca, proprii fiecărui loc de munca, in raport cu specificitatea postului ocupat, precum şi asigurarea pentru fiecare angajat a achiziţionării ţinutei de lucru decente;
e) acoperirea unei părţi din cheltuielile cu hrana, medicamentele, cărţi,legislaţie etc. pentru fiecare funcţionar public;
f) asigurarea transportului în cazul delegărilor în alte localităţi, cu mijloacele auto ale instituÅ£iei;
g) funcÅ£ionarii publici beneficiază de vaccinare anuala împotriva epidemiilor ÅŸi a epizootiilor, in cazul in care acestea sunt declarate oficial;
h) funcţionarii publici beneficiază gratuit de serviciile medicale ale unui cabinet de medicina a muncii si de toate drepturile prevăzute in normele generale si speciale de protecţia muncii, conform legii.
(2) FuncÅ£ionarii publici sunt obligaÅ£i să păstreze în bune condiÅ£ii amenajările efectuate de conducătorul instituÅ£iei.
Art. 20 Pentru diminuarea factorilor de stres specific activităţii din administraÅ£ia publică, angajatorul ,cu consultarea reprezentanÅ£ilor funcÅ£ionarilor publici va asigura un program de lucru cu publicul menit să deservească interesul cetăţeanului ÅŸi să conducă la preîntâmpinarea factorilor de stres generaÅ£i de o prelungită activitate cu publicul ÅŸi de aglomerare a funcÅ£ionarilor cu aplicarea întocmai a prevederii H.G.nr.1723/2004 privind aprobarea Programului de masuri pentru combaterea birocraÅ£iei in activitatea de relaÅ£ii cu publicul.
&nb