Key: | pionierii aviatiei, avioane, rachete, piloti, conrad haas, vuia, vlaicu, oberth, coanda, carafoli, tunuri, mitraliere, piloti, brevete, istorie, limba de lemn, |
Vuia, Vlaicu, Coanda,
Haas, Oberth, Carafoli
si
Muzeul Aviatiei
Primul avion cu reactie
Henri Coanda-1910
|
Macheta aparatului Vuia-2
|
Muzeul Aviatiei se afla in sect.II in zona Pipera, pe Soseaua Fabrica de Glucoza 2-4, in apropierea Inspectoratului de Politie al judetului Ilfov. cea mai apropiata statie de metrou e Aurel Vlaicu, la 15 minute de mers pe jos. Proiectul si amenajarea acestui muzeu nu sunt inca finalizate. El apartine Fortelor Aeriene Romane si cateva date sunt prezentate pe site-ul
Fortelor Aeriene - Muzeu.
Prezentarea pe internet a datelor privind muzeul este intro regretabila
limba de lemn (VEDETI ASTA): "
La 2 martie 1990 printr-o Hotarâre a Guvernului României, a fost înfiintat Muzeul Aviatiei – prestigioasa institutie de cultura, educatie patriotica si propaganda tehnico-stiintifica, structura de referinta a Fortelor Aeriene, punct de atractie pentru un numeros si larg public iubitor de cunoasterea glorioaselor traditii ale aripilor românesti deja centenare."
-Mai tovarasi, au trecut 20 ani de la Revolutia din `89 si suntem membri ai Uniunii Europene!(n.a.).
***
Am vizitat muzeul pentru imagini si date suplimentare despre pionierii romani (n.a.- in sensul de deschizatori de drumuri) ai Aeronauticii. In acest sens, mentionez galeria romanilor si a celor nascuti pe teritoriul Romaniei de azi, care au marcat "zborul", calatoriile aeriene, au pus bazele Aeronauticii si au dezvoltat Aerodinamica.
Atelier- pregatire rachete pe vremea lui Conrad Haas
|
Ei sunt in ordine:
- Conrad Haas din Sibiu (1509-1576) a lasat schite despre primele rachete in trepte, inventate de el in 1529. A montat primele aripioare stabilizatoare in forma literei Delta.
- Traian Vuia (1872 - 1950), din Bujoru - Timis, inginer, inventatorul primului aparat mai greu ca aerul care s-a ridicat prin forte proprii de la sol in Europa anului 1906, la Paris, la 12m inaltime, in data de 18 martie 1906;
- Aurel Vlaicu (1882 - 1913) din Bintinti - Hunedoara, a realizat in 1910 primul avion cu un corp alungit, numit in brevetul nr. 2258 - Masina de zburat cu un corp in forma de sageata, si apoi a brevetat primul avion metalic.
- Henri Marie Coanda (1886 - 1972) din Bucuresti, fizician si inginer, realizatorul primului avion cu reactie din lume in 1910 iar apoi a realizat primul avion bimotor din lume.
- Hermann Oberth (1894 - 1989) din Sibiu - unul din parintii rachetelor si ai Astronauticii
- Elie Carafoli (1901 - 1983), din Veria - Grecia, stabilit la Bucuresti, savant, teoretician in domeniul aerodinamicii.
Privitor la
Fratii Wright, Orville (1871 - 1948) si
Wilbur (1867 - 1912), in SUA, ei sunt recunoscuti ca fiind primii care au reusit sa efectueze un zbor dirijat cu un aparat de zbor cu motor (mai greu ca aerul). Initial au utilizat catapulta si un ridicat un planor cu aripi duble de la sol, apoi, in 1903, au pus un motor ridicandu-se si realizand primul zbor motorizat pe distanta de aproximativ 600m.)
*****
In exterior sunt expuse o serie de avioane ale armatei, de la A, AN, IAR si pana la MIG-uri, tunuri si mitraliere antiaeriene, rachete si chiar o racheta teleghidata. Exponatele sunt aranjate pe doua platforme externe, cam la gramada si fara sa fie niste alei amenajate.
Exponatele interioare se afla in doua hale.
Sorin Turturica, muzeograf, istoric de profesie, pasionat de istoria aviatiei si de epoca moderna, imi prezinta exponatele si situatia muzeului. Gasim exponate deosebite:
-date despre Conrad Haas si primele lui schite despre rachete
-aparatul Vuia 1 , copie la scara 1:1 - si macheta aparatului Vuia 2
-masca mortuara si ceasul lui Aurel Vlaicu
-Brevetul regelui Carol I privind conferirea Ordinului Steaua Romaniei in grad de Cavaler lui Aurel Vlaicu
-Registrul brevetelor de piloti incepand cu 1911
-Macheta la scara 1:1 a primului avion cu reactie a lui Henri Coanda
Nu mentionez celelalte exponate, am vrut sa ma refer strict la cei mentionati si pe care, sumar, i-am prezentat in paginile judetelor.
Dar se gasesc aproape toate tipurile de avioane militare ale armatei romane din secolul trecut (pana in anii 60) si acte, ordine si medalii, fotografii, brevete si decrete, uniforme militare, statii de radiolocatie, motoare de avioane, armament.
Spectaculos este ca, intre cele doua hale, se amenajeaza o alee pavata si acoperita ca o strada din Bucurestiul interbelic, avand chioscuri de presa, cafenele, sali de cinema si de lectura. O idee frumoasa care va darui caldura acestui muzeu.
Insist asupra situatiei muzeului din doua motive:
1.Nu exista o alta tara care sa fii avut atatea personalitati in acest domeniu. Altii nu pot face un muzeu pe baza propriei contributii la dezvoltarea aeronauticii din simplul motiv ca nu au ce prezenta.
2.Necesitatea educationala, nu numai la nivelul elevilor, dar in mod special pentru cei cuprinsi in sistemul de invatamant.
Merita vizitat, chiar daca e in curs de amenajare.
As dori sa fie completat muzeul cu:
-o zona Herman Oberth (exista numai la Medias)
-o zona cu imagini din spatiu, macheta capsulei spatiale si costumul de cosmonaut, in care a fost Prunariu
-amenajarea zonelor exterioare
-un web-site propriu. Trebuie sa fie mult mai vizibil si cunoscut.
*****
Iata ce prevede Decretul Regal:
Carol I,
Prin gratia lui Dumnezeu si vointa nationala,
Rege al Romaniei,
La toti de fata si viitori, Sanatate
-Asupra raportului Ministrului Nostru al Afacerilor Straine, Cancelar al Ordinelor sub Nr.20081
Am decretat si decretam,
Art.I-Numim membru al Ordinului Steaua Romaniei in gradul de Cavaler pe Dl.Inginer Vlaicu Aurel, aviator
-Numitul va purta insemnele civile
Art.II-Ministrul Nostru al Afacerilor Straine, Cancelar al Ordinelor, este insarcinat cu executarea acestui Decret.
Dat in Castelul Peles in 11 Octombrie 1911.
Semnat de Ministrul Afacerilor Straine, Titu Maiorescu si Regele Carol I al Romanie i
Standul Traian Vuia
Aparatele de zbor Vuia 1 si Vuia 2
brevete de inventie si imagini ale zborurilor |
Aparatul de zbor Vuia 1
scara de prezentare 1:1 |
Registrul de brevete ale pilotilor din 1911 in 1945 |
Decretul (brevetul) regal de conferire a
Ordinului Steaua Romaniei in grad de Cavaler
lui Aurel Vlaicu (semnat de regele Carol I)
|
Ceasul lui Aurel Vlaicu,
oprit la ora prabusirii la Banesti - Campina |
Masca mortuara a lui Aurel Vlaicu |
Imagini din Muzeul Aviatiei-click pe foto pt marire
---------------------
Constantin Oprescu 9 aprilie 2009
PRELUAREA MATERIALELOR - CONDITII
Materialele publicate pot fi preluate si postate pe internet, in site-uri, presa online sau alte tipuri de prezentare, in conditii normale prin RSS, Facebook, Twitter. Preluarea manuala consta in maxim 6 randuri si link de continuare pe materialul respectiv. Se vor specifica Titlul materialului, numele autorului, siteul www.comune.ro cu link spre el si data. .
Hartile judetelor, provinciilor istorice si cele fizice ce insotesc prezentarile nu fac obiectul preluarii! .
Fotografiile marcate cu drepturi de autori pot fi preluate numai cu acordul autorilor! .
Se interzice modificarea continutului materialelor preluate.
Administrator portal